Met deze tips heb jij een bom van een social media account

Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. In 2021 zijn 13,7 miljoen Nederlanders actief op één of meerdere social media. Hier liggen dus een hele hoop kansen voor jou als ondernemer. Je zakelijke social media is je visitekaartje, een platform om een band met je klanten op de bouwen, je kennis te delen, een stukje van jezelf te laten zien en het werk waar jij zo goed in bent!

Het woord sociale media zegt het al… het is een sociaal platform en het draait om de connectie die je maakt met je volgers. In de praktijk zie ik vaak dat beautyondernemers alleen posten over hun aanbod. Behandeling hier, product daar. Bedenk je goed dat niemand altijd en alleen maar behoefte heeft aan jouw aanbod. Mensen willen het gezicht zien achter het bedrijf en echt een connectie met je voelen.

Als je op deze manier naar je social media gaat kijken verandert er veel en zul je merken dat de betrokkenheid bij je berichten direct omhoog gaat!

Om je hierbij te helpen heb ik een aantal belangrijke punten voor je op een rijtje gezet:

Doelgroep bepalen
Wie is jouw ideale klant? Hoe beter jij weet wie jouw ideale klant is, hoe beter jij een bericht kunt schijven die jouw ideale klant aanspreekt. Stel een persona op en doe dit zo specifiek mogelijk. Denk aan leeftijd, hobby’s, woonplaats, baan, salaris, relatie, etc. Je kunt ervoor kiezen om verschillende personas te maken op basis van de verschillende behandelingen die je aanbiedt. 

Schrijven voor jouw doelgroep
Nu je een duidelijk beeld hebt van wie jouw ideale klant is, is het tijd om content te maken. Waar loopt jouw ideale klant tegenaan en waar zou je hem/haar bij kunnen helpen? Als je de betrokkenheid bij je berichten wilt verhogen is het belangrijk dat je informatie deelt waar jouw volgers echt iets aan hebben. Begin je bericht altijd met een scroll stopper. In de eerste zin van je bericht wil je de nieuwsgierigheid van de lezer opwekken, zodat ze de rest van je bericht willen lezen. Eindig je bericht altijd met een open vraag om zo interactie uit te lokken.

Be personal
Persoonlijke berichten scoren altijd goed op social media. Als mensen een connectie met je voelen zijn ze sneller geneigd om te reageren op je bericht. Zorg er dus voor dat je berichten niet te zakelijk zijn of alleen over je aanbod gaan. Geef je bericht een persoonlijke twist. Deel wat jou bezighoudt, waar je blij van wordt, waarom je ondernemer bent geworden. Vind een goede balans tussen het delen van behandelingen en producten en persoonlijke berichten.

Stories zijn een must!
Als je een bericht plaatst bereik je altijd maar een deel van je volgers. Het percentage volgers dat je story ziet is vele malen hoger. In je story kun je echt het gesprek aangaan met je volgers. Maak gebruik van de vragensticker, poll of quiz om zo interactie uit te lokken. Wees niet bang om jezelf te laten zien en ik zeg altijd: ‘gewoon doen’! Een story verdwijnt na 24 uur en hoeft dus niet perfect te zijn.

Gebruik hashtags
Met het gebruik van hashtags vergroot je je bereik op social media. Maak dus altijd gebruik van 30 hashtags. Je hebt een lokaal bedrijf dus Engelse hashtags kun je achter wegen laten. Gebruik ook geen hashtags die heel veel gebruikt worden want dan verdwijn je tussen je collega’s. Je kunt heel makkelijk checken hoeveel een hashtag gebruikt wordt door op Instagram op te zoeken. 

Verwijder volgers
Dit is altijd een punt dat veel weerstand oplevert. Heb je eindelijk 200 volgers en dan moet je mensen gaan verwijderen. Toch is mijn advies: doen! Je bericht bereikt maar een deel van je volgers en als dit jouw familie is, jouw vrienden zijn of mensen die nooit klant bij je zullen worden dan zul je nooit resultaten behalen. Loop je lijst eens na en verwijder iedereen die niet jouw ideale klant is. Zo zorg je ervoor dat je juiste mensen de informatie zien die jij deelt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.